2011. május 6., péntek

Tavaszi Egyetemi Fesztivál, 0. nap



Ugyan nevében „tavaszi” a rendezvény, de az időjárás sajnos inkább októberi volt a Tavaszi Egyetemi Fesztivál 0. napján. Az égiek összeesküvése azonban nem tántorította el a lelkes közönséget, hiszen az este végére közel ezren buliztak az Expo Centerben.

A Diákhitel Zrt. által támogatott ingyenes 0. nap első fellépője a Fish! zenekar volt, akik nem sokat teketóriáztak, hanem hamar belecsaptak a húrokba, és feszes, egyórás koncertben mozgatták meg az igencsak átázott, átfázott közönségüket. Az eredmény nem maradt el, hiszen a közel kétszázfős tömeg már a második-harmadik szám környékén a taposókra tapadt, vagy önfeledten ugrált a banda slágereire, akiket ez annyira motivált, hogy ha lehet, még tempósabbra húzták a programjukat, és nem engedtek teret a megállásnak. Fellépésük végére kipirosodott arcokat lehetett látni a mind színpadon, mind a színpad előtt.
Kis pihenő után a hazai hardrock-grunge vonalon mozgó szupergrupp, a Turbo következett. A pár hét múlva megjelenő „Vol.2” című korongjukkal tesztelték a közben már duplájára dagadt közönséget, de nyitó számként a bemutatkozó EP-juk slágerlistás dalával, a One more time (Tonight)-tal pörgették fel az embereket. Fellépésük maga volt az eksztázis, hiszen a néhol már-már a progressive rock pszichedelikus jegyeit magán viselő dalaikat a tömeg csukott szemmel, mély átéléssel hallgatta, a számok közti őrület pedig tudatta a zenekarral, hogy szerintük nagyon jó úton járnak.

A nulladik nap utolsó fellépője az alapvetően drum and bass-t és breakbeatet játszó, azokat helyenként rockos riffekkel fűszerező Brains volt. Eddigre a tánctér kellemesen megtelt, de annak méreteiből adódóan kényelmesen el tudott férni a közönség. A „Refresh the Style” című album lemezkörútjának pécsi állomásán értelemszerűen az új számok adták a program gerincét. Szerencsére a korong már egy ideje megjelent, így nem volt az a fajta csendes feszengés, ami egy adott banda új számainak első prezentálásakor jellemző.
A koncert első felében zömében a friss tételeket mutatták be, melyek, ha nem is teljesen, de lényegesen más jellegűek, mint a korábbi dalok. Részben a tagcseréknek, részben tudatos változtatásnak köszönhetően csökkent a gitár szerepe, és a sokkal inkább az elektro műfaj bizonyos zenéi kaptak főszerepet. Az egész szett egy kicsit – ha úgy tetszik – lágyabb volt, mint amit eddig megszokhattunk.

Az új számok közül a legizgalmasabb mindenképpen a zenekar eddigi egyetlen magyar nyelvű száma, az Éjszaka volt. A Hősök közreműködésével született darab ezúttal a veszprémiek nélkül szólalt meg, ám Mc Columbo áthidalta a problémát, így aztán lehetett bólogatni önfeledten.

A mulatság végére azért előjöttek olyan alappillérek, mint a romantikus Love is just biology, illetve a picit zúzosabb remekmű, a Top Shotta. Alapvetően hibátlan koncertet láthattunk, annak ellenére, hogy biztos lesznek olyanok, akiknek idő kell, amíg megszokják ezt az új hangzást.

Az estet DJ Portugál szettje zárta, a közel ezerfős tömeg lelkesen végigtáncolta hajnali háromig a bulit, hatalmas hangulatot csinálva a fesztivál nyitónapján.

Várjuk a folytatást, hiszen a mai napon a Carbonfools, az Intim Torna Illegál, a Ladánybene 27, az Ámokfutók, a TükeZoo és a We Plants are Happy Plants is fel fog lépni a különböző színpadokon.

Stílusfrissítő pécsi zúzás – Brains interjú


A magyar könnyűzenei paletta egyik legegyedibb formációja, a Brains ismét Pécsre érkezett, hogy bemutassa frissen megjelent lemezét, valamint bemelegítse a Tavaszi Egyetemi Fesztiválra érkezők minden porcikáját. A kezdetekben még hardcore-t is játszó bandát a koncert előtt kérdeztük a lemezről, tagcserékről, célokról.

TEF: Az elmúlt időszakban szerencsére viszonylag sűrűn látogattatok el hozzánk. Milyen Pécsett játszani?
Brains: Utoljára az Univ Kollégiumban volt koncertünk, ami egy ehhez hasonló egyetemi buli volt. A pécsiek jó fejek, de alapvetően a hallgatóság ugyanolyan mindenhol. Isznak és buliznak, gyönyörűen. Viszont az, hogy egy koncerten milyen részben vannak egyetemisták, olyan szempontból mindegy, hogy a legfontosabb, hogy az adott közönséggel mennyire sikerül jól egy buli. Ez gyakorlatilag független attól, hogy kik vannak ott.

TEF: Pár hónapja jött ki a „Refresh the Style” címet viselő új lemez. Mennyiben tekinthető a következő egy óra lemezbemutató koncertnek?
Brains: A lemez megjelenése után belekezdtünk egy bemutató körútba, amelynek ez a buli lesz a pécsi állomása. Nyilván fogunk pár régebbi számot is játszani, de többségében az új dalokat szeretnénk prezentálni a közönségnek. Ez gyakorlatilag már a nyári szett, ami egy kicsit mindig módosul majd ahhoz képest, hogy fesztivál- vagy klubkoncert következik, de alapvetően a vázat fixen az új számok adják majd.

TEF: Az új album nem az egyetlen változás a Brains életében. Túl vagytok egy dupla tagcserén: Jeli Gergő és Tőkés Ábel távozott, a helyükre pedig Ujj Zoli és Lukács Levi (Másfél) érkeztek. Mi volt az oka a váltásnak?
Brains: Mindkét távozó tag családot alapított. Házasodtak, gyerek született, ami mellett már nem lehetett ezt csinálni. Szóval semmi szakmai vagy személyes ellentét nincs a háttérben.

TEF: Mennyiben befolyásolta a friss lemezt az új tagok érkezése?
Brains: A „Refresh the Style” nyolcvan százaléka már a Leviékkel végzett közös munka eredménye. Egy pár szám már megvolt korábban, és gondoltunk is rá, hogy kiadjuk kislemez formájában. Végül úgy döntöttünk, hogy belépnek az új tagok, megszokjuk egymást, összeáll a Brains új formációja, és utána kezdünk el együtt dolgozni a dalokon.

TEF: Első hallgatásra is feltűnő, hogy igencsak más lett az eredmény, mint a korábbi korongok esetében. Kevésbé rockos, inkább az elektro felé tolódott el. Minek köszönhető ez a váltás?
Brains: Hát igen, Ábel markáns riffjei kiestek, de csak részben köszönhető a váltás annak, hogy az egyik ritmusgitár helyére szintetizátor került. Cél volt, hogy kipróbáljuk azt, hogy mi lesz, ha kicsit az elektro felé toljuk el a dolgot. Ezt mutatja, hogy vettük olyan eszközöket, amivel a megmaradt gitár is úgy szól, mintha szintetizátor lenne.

TEF: Az egyik szakmai kritika, annak ellenére, hogy dicséri a lemezt, megjegyzi, hogy kicsit olyan, mintha a fiatalabb korosztály felé próbáltatok volna nyitni. Mennyire érzitek ezt így?
Brains: Igazából a szakmai kritika kevéssé érdekel minket. Sokkal inkább számít az, hogy a közönség mit gondol, ők pedig imádják. Egyébként ez a fiatalodás már korábban végbement. Amikor a „Top Shotta” kijött, akkor alakult át a közönség nagymértékben. A „HuManual” környékén, illetve az előtt jóval idősebb korosztály adta a hallgatóságot. Egyébként a Facebook-on vezetünk egy statisztikát, ami nyilván torzít egy kicsit, de az alapján van húsz százalék, amit a 16 év körüliek tesznek ki. Igaz, hogy ugyanennyien vannak a 24 felettiek is. Igazából ez a műfaj sajátja, mert a drum and bass-nek ezt a kicsit popos verzióját túlnyomórészt a fiatalabbak hallgatják, de a váltás célja nem ez volt.

TEF: Az albumon hallhatunk egy dubstep tételt is. Hogy jött az ötlet?
Brains: A modern zene alapját ma már a különböző elektro-zenék adják, így értelemszerűen fontos, hogy figyelemmel kísérjük a kortárs DJ-kultúrát. Ennek egy egyre elterjedtebb szegmense a dupstep, és kísérletképpen csináltunk egy ilyen számot, hiszen igen ritka, hogy egy zenekar ilyen jellegű számot játsszon. Ezt a stílust zenei fűszerként használjuk amúgy több számban is.

TEF: Milyen lehetőségek vannak ma az underground színtéren?
Brains: Mostanra a magyar könnyűzenében gyakorlatilag eltűnt a határ az underground és a mainstream között. Erre jó példa a Petőfi Rádió is vagy bármelyik hasonló médium, ami könnyedén játszik akár dupstepet ebédhez. Tehát annyira nagy hátrány ebből ma már nincs. A Quimby is ugyaninnen indult, és most Ákos mellett a legnépszerűbb zenekar az országban. Igazából csak rajtunk múlik, hogy hova jutunk el. Esetünkben a gond inkább abból ered, hogy a Brains egyelőre nincs helyre téve olyan szempontból, hogy se az alternatív zenekarok közé, se DJ-s, live act-es brigádba nem vagyunk besorolhatók. Az emberek is keresik, hogy mi is ez pontosan.

Nincsenek megjegyzések: